miercuri, august 17, 2011

Buctite

De aproape doi ani ma straduiesc sa inteleg cum se prepara si mai ales care este secretul unei paini bune. Cu toate ca vorbimtotusi de ani de eforturi, nu pot sa spun ca am gasit o reteta care sa ma multumeasca. Asta am spus pana acum o saptamana cand mi-am dat seama ca desi foloseam faina din acelasi lot cumparat, dar alta punga, aplicand aceeasi reteta obtineam paine diferita.
Pentru a rezolva misterul, am discutat putin cu mama mea, care de meserie este inginer de morarit si panificatie. Ea mi-a explicat ca secretul unei paini bune sta in cantitatea de gluten si de enzime din faina. Dar hai sa o luam mai de departe: cand noi mergem la magazin si dorim sa achizitionam faina, ne uitam peambalaj sa vedem ce scrie. Am fost si eu, si pot sa va spun cu mana pe inima ca pe majoritatea ambalajelor de faina, nu scrie nimic, doar tipul: 480, 650, 000. Hai sa va explic putindiferenta: faina mult slavita si cautata de 000, este o faina grisata, care are un continut mai mare de gluten, si e mai putin fina decat 650, care la randul ei este mai putin fina decat cea de 480. Mama mea mi-a confirmat ca faina de 650 pe care o folosesc deja este ideala pentru paine. Dar cu asta tot nu am ajuns prea departe, eram in aceeasi situatie: "fac paine ca la loterie: iese sau nu!" 
La un moment dat, intr-una dintre revistele cu retete ale lui Jamie Oliver, am citit cum ca el recomanda adaugarea de gris la faian, in cursul procesului de preparare a painii. Asa ca i-am cerut parerea mamei mele, astfel ca pot sa va explic si voua de ce e bun grisul in paine: grisul este format din gucatele mai mari decat faina 000, este din miezul graului si are un continut de gluten mai mare si decat faina de 000; deci ajuta drojdia sa creasca. Evrika!
Azi m-am pus sa experimentez in propria mea bucatarie cele invatate si iata ce am facut:

Ingrediente:
430 g faina tip 650
70 g gris
300 ml lapte
40 g unt (eu am cumparat unt cu grasime 80%)
1 lingurita cu farf de zahar
1 lingurita de sare
25 g drojdie proaspata

Mod de preparare:
Masurari cantitatea de faina si de gris si asezati-le in cuva masinii de facutpaine, sau untr-un vas in care veti framanta.
Eu recomand drojdia proaspata, intrucat este mult mai sigur de cum ne va creste aluatul.
Puneti drojdia proaspata intr-o cana si adaugati zaharul, incalziti putin laptele (atentie!: nu-l fierbeti,doar cald, veti distruge drojdia) si turnati o parte peste drojdia din cana. Laptele ramas s epune inapoi pe foc, astfel incat in lapte se pune si untulla topit. Luati o furculita si amestecati drojdia din cana, pana o omogenizati, apoi o lasati sa creasca, vreo 3 minute. Verificati laptele cu untul de pe foc, si daca untul s-a topit, turnati compozitia peste faian deja preparata. Acum se adauga si sare, apoi se incepe framantarea, sau se aseaza cuva in masina de facut paine si se selectioneaza programul pentru framantarea aluaturilor dospite. Daca framantati cu mana, dupa ce ati terminat de framantat, lasati coca sa creasca la loc cald, timp de o ora.
Ungeti-va mainile cu ulei si rupeti din aluatul crescut si formatimingiute, apoi asezati-le distantat pe tava, in prealabil tapetata cu hartie de copt. 
Dupa ce ati format toate mingiutele de aluat, lasatibuctitele sa se odihneasca 30 de minute si preincalziti cuptorul pana asteptati. 
Puneti buctitele la copt cam 30 de minute (pana se rumenesc) si cu 10 minute inainte sa le scoateti, ungeti-le cu potina apa, pentru a le inmuia crusta. 

Niciun comentariu:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...